Po co nam debata przed wyborami do Samorządu Uczniowskiego?
W każdej szkole działa Samorząd Uczniowski (SU), który ma być głosem uczniów, łącznikiem między nimi a nauczycielami i dyrekcją. Aby Samorząd mógł działać naprawdę dobrze, potrzebne są narzędzia i praktyki demokratyczne — jedną z nich jest debata.
W naszej Szkole w dniu 1 października br. odbyła się taka debata.
W tegorocznej debacie do SU udział wzięło aż 10 kandydatów, uczniów klas 4 – 8: Magdalena Broedner (klasa 4), Artem Kutsenko (klasa 4), Matylda Erdmann (klasa 6), Dorota Skała (klasa 6), Nadia Majer (klasa 6), Kamilla Shevchenko (klasa 7), Karol Serdiuk (klasa 7) , Oskar Kociński (klasa 8 ) Wiktor Kamiński (klasa 8 ) Ashmeet Singh ( klasa8 ) oraz Olga Zduńczyk ( klasa 8 ). Nad jej prawidłowym przebiegiem czuwali prowadzący: Martyna Bastek (klasa8 ), Małgorzata Wielowiejska (klasa 8) oraz Piotr Belchnerowski (nauczyciel historii i WOS, opiekun Samorządu Uczniowskiego).
Kandydaci zmierzyli się łącznie aż w 5 rundach. W każdej z nich mieli określony czas na wypowiedź. W I rundzie kandydaci opowiadali krótko o sobie i swoich zainteresowaniach. W II rundzie kandydaci przedstawiali swoje programy wyborcze. W III rundzie kandydaci musieli zmierzyć się z pytaniami od prowadzących debatę, dotyczących ich własnego programu wyborczego. W IV, niezwykle emocjonującej rundzie kandydaci zadawali pytania sobie nawzajem. Nie brakowało w niej trudnych pytań i celnych ripost. W ostatniej, V rundzie kandydaci podsumowali swoje wystąpienia i zaapelowali do wyborców o ich głosy w zbliżających się wyborach.
Na widowni zasiedli licznie zebrani uczniowie klas 4 – 8, którzy wsłuchiwali się w słowa swoich kolegów i koleżanek, by za chwilę zasypać ich oklaskami. Jakie korzyści płyną z udziału w debacie? Oto kilka z nich:
• wzmacnianie demokracji i świadomości obywatelskiej
• lepsze zrozumienie problemów szkoły
• większa przejrzystość działania SU
• rozwój kompetencji miękkich
• mobilizacja do działania i większa odpowiedzialność
• budowa kultury dialogu i rozwiązywania konfliktów
Kto wygrał debatę? Ciężko wyrokować, gdyż pojedynek był bardzo zacięty. Jedno jest pewne – każdy z kandydatów pokazał, że ma sporo do zaoferowania. Wszystkim kandydatom dziękujemy za odwagę, kreatywność i chęć działania na rzecz szkoły.
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Piotr Belchnerowski, Elżbieta Dawidowska